Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Saturday, April 11, 2009

THE POWER OF LOVE


Alhamdulillah, segala puji bagi ALLAH SWT kerana dengan izinNYA , saya diberi sedikit kekuatan untuk menghasilkan artikel sulung bagi diri yang dhaif ini. Yang mana saya kira inilah kali pertama saya melibatkan diri dalam dunia blog. Sebelum ini, saya hanya membaca dan melihat sahabat2 yang lain menulis blog masing2 , namun ALLAH SWT telah memilih dan memberi saya peluang untuk turut serta berada di pentas dakwah ini.

Erm…tajuk ini kalau tak silap saya ambil daripada tajuk lagu Celine Dion. Siapa dia, carilah sendiri.Entah macammana saya dapat idea ini. Mungkin ALLAH SWT memberi saya ilham melalui cara itu bagi penetapan tajuk artikel saya kali ini. Siapa tahu?

Bagi pengajian perubatan, kami ada belajar subjek ANATOMY. Dalam ANATOMY ini, iaitu subjek yang menerangkan struktur dalam tubuh badan manusia, ia telah membuatkan saya pening kepala. Amat memeningkan kepala. Kalau tak percaya, try tanya budak2 medik yang lain. Hal ini kerana terdapat banyak struktur2 dan bahagian2 yang perlu di hafal. Nama urat saraf, nama salur darah, nama otot dan banyak lagi. Namun begitu, dalam keadaan yang memeningkan kepala ini, terlintas di fikiran saya bahawa ALLAH SWT sebenarnya ingin menunjukkan kepada kita bahawa betapa kuasanya ALLAH SWT menyusun struktur tubuh badan manusia ini. Yang mana penyusunanNYA yang terlalu....lalu... rapi.


Misalnya, sebagaimana sahabat2 sedia maklum, bahawa dalam tubuh kita terdapat beratus-ratus salur darah( artery-1 & arteries- lebih daripada 1 ) malah mungkin lebih… Ada yang ke atas dan turun ke bawah dan ada yang melilit sekeliling tulang kita. Sungguh kompleks sekali ciptaan ALLAH SWT ini. Jadi apa yang ALLAH SWT ingin tunjukkan kepada kita disini??


Untuk pengetahuan sahabat, setiap organ dalam tubuh badan kita di supply kan oleh banyak arteries. Cuba sahabat bayangkan kalau organ kita hanya memerlukan satu artery sahaja. Mungkin untuk normalnya, organ akan berfungsi dengan baik apabila mendapat darah yang mencukupi. Macammana pula kalau artery ini mengalami masalah seperti tersumbat ? Bagaimana organ ini ingin mendapatkan darah tersebut yang mengandungi oxygen dan nutrisi yang di perlukan oleh organ?? Kalau tidak mencukupi, boleh menjejaskan organ tersebut kerana setiap tindakbalas dalam organ memerlukan oxygen terutamanya.


Namun begitu, sifat AR-RAHMAN dan AR-RAHIM ALLAH SWT mengatasi segala-segalanya, DIA telah mencipta banyak arteries untuk di supply kan kepada organ tersebut. Satu organ akan di supply kan oleh banyak arteries yang mana jika salah satu artery tersebut tersumbat, maka darah akan melalui artery yang lain sebagai satu alternatif untuk memastikan organ tersebut mendapat darah yang mencukupi dan berterusan.

Contohnya paru-paru(lungs), ia di supply kan oleh satu artery utama yang di panggil sebagai bronchi artery. Artery ini akan berpecah kepada beberapa bahagian kecil artery untuk men supply kan kepada lung kita ini lalu bersambung antara satu sama lain yang di panggil sebagai 'anastomosis'. Subahanallah, kasihnya ALLAH SWT dalam memastikan lung kita dalam keadaan yang terbaik dan mampu lagi berfungsi jika salah satu artery ini tersumbat. Lung kita akan berfungsi dengan baik sekali dan kita mampu bernafas dengan sempurna di atas muka bumi ALLAH SWT sehingga ke hari ini.


Sepertimana yang sahabat2 sedia maklum, pernafasan amat penting dalam memastikan tisu dalam tubuh badan manusia mendapat oxygen yang cukup. Dengan udara inilah kita dapat melaksanakan ibadat dan perkara yang kita ingin lakukan. Makan, minum, bersenam, berbual dan sebagainya dalam kehidupan seharian.


Bagaimana sekiranya ALLAH SWT menarik nikmat ini daripada kita dengan mencipta satu sahaja artery untuk satu organ?? Sahabat2 sekalian, begitu sayangnya ALLAH SWT kepada kita. Walaupun artery itu kecil sahaja jika tengok dengan mata kasar, namun ia menjadi begitu agung sekali jika di lihat dengan mata hati. ALLAH SWT ingin memastikan bahawa kita sentiasa dalam keadaan yang baik supaya segala aktiviti harian dapat kita lakukan dengan lancar. Ini baru cakap pasal artery, tak cakap lagi struktur2 yang lain. Inipun dah cukup nak mengambarkan kasih-sayang ALLAH SWT kepada kita. Kasih sayang siapa yang mampu menandingi kasih sayang ALLAH SWT. Ibu kita pun tak setanding dengan kasih sayang ALLAH SWT…


Jadi kadang 2 saya terfikir, macammana kita nak membalas cinta ALLAH SWT ini yang di ibaratkan sebagai 'THE POWER OF LOVE'? Sayang yang terlalu....lalu...lalu sayang. Ikutlah apa yang sahabat ingin sebut pun. Sepatutnya lebih2 lagilah kita sayang kepada ALLAH SWT. Jadi, marilah kita sama2 hisab balik diri kita sejauh mana kita sayang kepada ALLAH SWT.


Jadi jam dah pukul 12 mlm lebih , sebelum mengakhiri kalam saya, ingin diri ini memohon maaf kalau apa yang ingin saya kongsikan di sini tidak seberapa dan jika terdapat kecacatan dan kesalahan silalah tegur supaya saya dapat membaiki lagi skill menulis artikel ini.Semoga artikel ini memberi manfaat kepada kita bersama. Sekian.

Yang hensem:
amgad's student

6 comments:

ust gab said...

subahanallah...terlalu rapi ciptaan ALLAH TAALA berkaitan dgn badan tubuh kita ini..terima kasih kerna sudi kongci ilmu jazakumullahhu khoir kpd ust malik

Shahibul Afzan Wahab said...

segala2nya yg diciptakan Allah adalah yg paling baik...tunjukkan tanda kesyukuran dengan beribadat kepadaNya, dengan penuh kasih dan cinta kepada Allah,insya Allah.

belajar anatomy memang pening mula2 adik,tapi lama2, bila kita dah belajar satu tubuh, kita akan nampak gambaran yg lebih jelas dan insya Allah semakin mudah.

al-aman said...

Alhamdulillah, bertambah ilmu sains saya... Tahniah, Dr.Malek, anda mampu mengupas ilmu sains dr sudut ketuhanan...

Dzuu Haniin said...

terubat juga hati ambe..

al_faqir said...

terima kasih krna berkongsi ilmu dgn saya disini...tq guru ku DR MALIK

Anonymous said...

malunya dengan DR MALEK nampak mcm ust plok...doakan ana jadi rajin macam ust/DR malek atek tuuuu

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).