Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Wednesday, April 22, 2009

Gemuk???


Alhamdulillah, bersyukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat juga saya menyiapkan post pertama saya diblog ini. Pertamanya saya memohon maaf kepada Ustaz Fahmi atas kelewatan post sulung saya ini disebabkan perkara2 yang tak dapat dielakkan.. ma'alaisy..


Seterusnya, saya ingin memohon maaf kepada para pembaca jika karya saya pada kali ini terdapat kecacatan yang tak dapat dielakkan..

Untuk post sulung saya ini, saya ingin membincangkan mengenai kegemukan. Post saya pada kali ini mungkin amat berguna untuk kesedaran antum kerana kegemukan mempunyai pelbagai komplikasi ke atas tubuh badan.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah sersabda,
"a man has not filled-up a vessels worst than his belly. It is sufficient for a man some few bites which support his stamina. It is necessary to take more. Then, 1/3 of the space for food, 1/3 for the water and 1/3 for respiration." [riwayat Imam Ahmed and Tarmizi].
Rasulullah juga pernah bersabda, "perut itu rumah kepada penyakit".



[gambar hiasan]

Sekarang, para saintis telah menemui bahawa dari sudut kesihatan, kegemukan berpunca daripada kurangnya asimilasi atau penyerapan nutrien dari makanan disebabkan terlalu banyak lemak. Selain itu, masalah kurangnya fungsi kelenjar endokrin (salah satu kelenjar yang menyalurkan bahan rembesan terus ke darah) juga menyebabkan kegemukan.

Sesetengah orang mengatakan bahawa kegemukan berpunca daripada keturunan. Tetapi pendapat tersebut kurang dapat diterima, kerana keturunan bukan merupakan punca utama kegemukan. Sebahagian kecil kes sahaja yang berpunca daripada keturunan.

Penyelidik mengkompemkan bahawa berat badan yg berlebihan memberi tindak balas yang amat dahsyat kepada tubuh badan. Salah satu statistik yang dikeluarkan oleh badan swasta di Amerika mendapati bahawa semakin bertambah ukur lilit pinggang, semakin kurang umur seseorang itu. Orang yang mempunyai ukur lilit dada kurang dari pinggang juga meningkatkan kebarangkalian untuk mati. Diabetis atau kencing manis juga lebih banyak dialami orang yang gemuk atau obes berbanding orang yang normal. Obes memberi pelbagai effect negatif kepada organ2 lain dalam tubuh badan manusia terutama pada jantung. Lemak yang berlebihan akan menggantikan sebahagian sel2 jantung dan directly pengaruhi fungsi utama jantung iaitu mengepam darah ke seluruh badan. Nabi Muhammad s.a.w. telah menegaskan mengenai kegemukan apabila baginda bersabda, "perut itu rumah bagi segala penyakit".



Penyelidikan tersebut juga menyatakan larangan pengambilan ubat2 untuk menurunkan berat badan dengan cepat. Hal ini kerana, ubat2 tersebut mempunyai side effects yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit yang lebih teruk akan timbul. Cara terbaik untuk menurunkan berat badan atau maintain berat badan adalah dengan tidak mengambil makanan secara berlebihan.

Allah telah berfirman dalam surah Al-A'raf, ayat 31 yang bermaksud,
"Wahai anak cucu Adam! Pakailah pakaianmu yang bagus pada setiap memasuki masjid, makan dan minumlah tetapi jangan berlebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang2 yang berlebihan".
Oleh itu, telah jelas bahawa Islam telah membincangkan mengenai hal ini sejak 14 abad yg lalu. Jelas juga disini bahawa Islam telah mendahului sains moden dalam memberi amaran berkaitan keburukan mengambil makanan berlebihan dan effect negatifnya.




Rasulullah juga pernah bersabda, "punca segala penyakit ialah makan makanan berlebihan". Kata2 nabi menunjukkan kepentingan sistem pencernaan yang melindungi tubuh daripada racun2 yang dihasilkan oleh makanan. Makan berlebihan dan makan selepas makan menyebabkan bebanan ke atas sistem pencernanaan juga penggandaan bakteria berbahaya. Bakteria tersebut boleh difuse dalam darah dan mengeffect organ2 lain. Maka, kita dapat lihat bahawa Islam amat menitik-beratkan hal berkaitan makanan. Oleh itu, sama2 kita menjaga berat badan untuk memudahkan kita beribadat kepada Allah Taala... Wallahualam...


posted by,
dr. fami™...

4 comments:

al-aman said...

Tahniah dr.fami! Err, lepas ni kalau boleh biar ada yg tulis pasal kurus plk. Ambe ni x gemuk dah kot. Nak tambah isi sikit je lagi. Underweight ni...

Ibn Azahar said...

ust fahmi, kurus pd isi tp gemuk pd Ilmu....

al-haqir ilallah said...

cyahok2 ust fahmi

Anonymous said...

bagus2 tulisan ko ni eh..
(jadi pengkritik jup ek..)
terharu aq baca hasil karya ko ni..
tahniah..hihihihi..
tp nak tnya ckit..
ad ker istilah "mengkompemkan" dlm bhsa melayu?
hikhikhik..
gurau jer..

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).