Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Friday, April 24, 2009

Bahana Yang Tersirat


Ikhtilat?????

Apa yang kita faham mengenai ikhtilat ini??Mungkin ramai diantara kita yang memahami istillah dengan lebih mndalam tetapi rmai mana yg msih lagi bergelumang dalam permasalahan dalam masalah ikhtilat ini. Mungkin juga ada diantara kita masih tidak memahami ataupun tidak pernah mendengar istilah ini.. Secara ikhlas ana bercakap yg ana sendiri ketika mana berada di mesir barulah pertama kali mndengar istillah ini dan alhamdulillah, boleh dikatakn memahami juga maksud sebenar ikhtilat ini dan permasalahan yg kita nmpak hari ke hari semakin berleluasa. Permasalahan ikhtilat ini telah diabaikan sehingga ia terus berleluasa bagaikan tidak dibendung.

Ikhtilat menurut hukum Islam

Sebelum kita menerangkan dgn lebih lanjut ttg ikhtilat marilah kita trlebih dahulu berkenalan dgn apakah maksud ikhtilat itu sendiri.Bak kata org tua2 xkenal maka x cinta .Ikhtilat ialah satu bentuk pergaulan bebas melibatkan lelaki dan perempuan ajnabi,ia boleh berlaku samada di tempat sunyi mahupun di khalayak ramai.

Syariat islam mengharamkan mana2 lelaki memandang perempuan yg bukan mhrim.Adakah kita sebagai mmg tidak boleh melihat perempuan sepanjang masa jawapannnya tidak.Ada sesetengah keadaan di mana orang lelaki dibenarkan melihat perempuan:

1)ketika urusan jual beli.
2)ketika bermesyuarat,stdy group dn perkara2 yg sewaktu dgnnya.
3)Ketika seorang lelaki ingin meminang perempuan yg bakal dikahwininya.

Perkara ini juga ada terdapat dalam hadis nabi.

Sabda Rasulullah saw:

"Wahai Ali,janganlah pandangan kedua menuruti pandangan pertama mu kerana pandangan pertama itu bagimu sedangkan kedua tidak(dosa ke atasmu)." Hadis Riwayat Ahmad,Abu Daud dan Tarmidzi.


Jika ditanya para remaja zaman sekarang dan mungkin ada diantara kawan kita,adakah mereka mengetahui mengenai perkara ini..mungkin ada diantara mereka akan menjawab tidak tahu. Dan jika dinasihati agar tidak lagi terjebak dengan masalah ikhtilat ini. Mungkin ada diantara mereka akn menjwb

"alah biasalah laki2 kawan ngn perempuan..macamlah x biase plak.lagipun kiteorg bkn ade buat pape pun stkat kwn2 je.sekarang ni kn zaman perempuan bleh jd best fren bdak lelaki.biasalh ..ko ni kecoh r.."

Kalau difikirkan kembali, kenapa para remaja zaman sekarang semakin hari semakin hilang perasaaan malu.Mungkin juga sikap malu yg terhakis ini mendorong mereka melakukan pergaulan bebas yg x syarie ini tnpa segan silu di khalayak ramai.Sebagai contoh couple di kalangan remaja.Perkara ini kita lihat semakin berleluasa sehingga kn ada yg menganggap sudah menjadi kebiasaan bg para remaja.

Malahan ada di antara mereka jika ditanyakan pendapat tentg masalah couple ini akn menjawab couple ini merupakan salah satu cara ingin mendapatkn calon suami bg si perempuan ataupun calon isteri bg yang laki2. Kononnya alasan utk mencari teman sehidup semati. Dan merupakan salah satu cara utk mengenali hati budi masing2. Tetapi dalam matlamat syariat islam matlamat tidak menghalalkan cara walaupun betapa murni matlamat itu selagi cara itu bertentangan syarak masih lagi dianggap salah.

Firman Allah:


"Katakanlah kepada laki-laki yg beriman,agar menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya yg demikian itu lebih suci bagi mereka .Sungguh,Allah Maha Mengetahui apa yg mereka perbuat."(Surah An-Nur,ayat 30)

Adakah dengan turun nya ayat ini kita hanya akn meletakkn kesalahan apabila nerlaku penzinaan ataupun ikhtilat sebagainya kaum laki-laki akan terus dipersalahkan.jawapannya tidak sama sekali .Seperti mana kita tahu Allah bersifat Maha Adil.Oleh itu,turun juga ayat berikutnya.

Firman Allah:

Dan katakanlah kepada orang yg beriman ,agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya dan janganlah menampakkan perhiasannya(auratnya) kecuali yang biasa ternampak.......(Surah An-Nur, ayat 31)


Apabila mendengar ayat ini sahaja aurat seorang wanita itu merupakan perhiasan bagi seorang wanita dan ia merupakan satu perkara yg menjadi titik tolak dalam perkara yg membawa kepada perkara2 yg jijik seperti zina dan rogol. Jika kita lihat bdak2 perempuan zaman sekarang,cara dieorang berpakaian mmg x menggambarkan sifat pemalu perempuan yg sepatutnya ada. Malahan,ada yg berpakaian sampaikan menampakkn bentuk badan yg sepatut nya hanya boleh dilihat oleh muhrim nya sahaja. Dimanakah perasaan malu yg sepatutnya ada dalam diri serang wanita itu?????Dimankah hilangnya perasaan malu itu??Adakah kerana kita berubah maka perasaan malu itu akan terhakis??..fikir2kanlah


Berdasarkan ayat daripada Surah An-Nur ayat 30 dn 31 td, ilmu perubatan juga telah membuktikan kenyataan yg termaktub dlam al-quran itu.Terdapatnya receptor kat bawah kulit kita yg mana ia akan bersambung dengan otak. Selain itu,semue perkara yg kita lihat, dengar, bau semue bertindak sebagai sistem sensor dalam badan kita,dimana ia juga akan merangsang otak kita utk melakukan tindakan. Kenapa kaum lelaki dilarang bersalaman dengn perempuan(berpegangan tangan) melainkan muhrim begitu juga sebaliknya??

Jawapannya:
Apabila seorang lelaki itu melihat aurat seseorg perempuan,mendengar suare,terbau minyak wangi perempuan ajnabi dan bersalaman dengan perempuan akan menyebabkan receptor dan sistem sensor ini terangsang dengan sndiri. Oleh itu,otak menhantar impulse kepada semue bahagian badan utk melakukan tindakan.Jikalau, kita perasan(lelaki shj) apabila terjadi perkara ini kepada kita akan menyebabkan terangsang nya emosi kita. Mungkin jika emosi ini berjaya dikawal x mengapa ttp fikirkn bagi mereka yg tidak mampu mengawal emosi dan nafsu ini..

Sabda Rasulullah saw:

"Tiada akan menyendiri seorang lelaki dan seorang perempuan itu melainkan syaitan akan menjadi orang ketiganya".Hadis Riwayat Tirmidzi



Penegahan ini adalah kerana bagi mengelakkan daripada terkena godaan syaitan dn melarang seorang lelaki dan perempuan itu berduaan samada ditempat yg sunyi atau di khalayak ramai.Mengikut logik akal kita sebagai manusia yg tidak lari dari mempunyai nafsu,adakah apabila seorang lelaki dan seorang perempuan ajnabi berdua-duaan dipantai di shopping kompleks ataupun dimana-mana sahaja di atas muka bumi Allah ini.Adakah mereka sedang bertilawah al-quran berdua-duaan, bertalaqi bersama-sama,ataupun sedang memikirkan masalah ummah yg semakin berleluasa, bagi yg berdua-duaan membonceng motosikal. Kemanakah mereka?? Pergi ke masjid ke utk mendengar majlis2 ilmu?? Tetapi jika betullah mereka berbuat demikian ALHAMDULILLAH tp kita kena ingat matlamat tidak menghalalkan cara..Hukum berdua-duaan bagi serang lelaki dan perempuan ajnabi masih lagi haram disisi syarak.

Firman Allah:

Dan janganlah kamu mendekati zina: itu sesungguhnya suatu perbuatan yg keji ,dan suatu jalan yg buruk..Surah Al-Isra',ayat 32

Ada di kalangan ulama menafsir ayat ini dengan tafsiran yg luas. Jika kita fikirkan bersama yg pertama kenapa Allah melarang kita melakukan zina dan yang kedua-kenapa Allah tidak mengatakan jangan lah kamu melakukan zina bukankah itu lebih tepat.

Apa yg ditafsir oleh ulama bagi ayat ini ialah Allah melarang kita dari melakukan semua perkara yg mendorong kepada perbuatan zina.Begitu juga dalam perkara yg berkaitan dengan Sa'duz Zaraik(penutup bagi pintu kejahatan). Apa yg hendak dibendung sekarang ini bkn hanya setakat perbuatan zina itu tetapi semua perkara yg boleh menyebabkan berlaku nya zina seperti ikhtilat itu sendiri.


Sudah menjadi kebiasaan apabila seseorg itu melakukan zina maka tidak hairan lh jika dia menghidap penyakit seperti hiv, aids siphilis dan yg sewaktu dengannya. Dan jika direnungkan bersama seorang perempuan yg dirogol tidak hairan juga jika perempuan berkenaan mengandung. Kebarangkalian untuk seorang perempuan itu utk mengandung adalh sehari dalam satu kitaran haid.Hanya utk tempoh 24 jam. Malahan pasangan suami isteri yg berkahwin,ada yg berkahwin selama berpuluh2 tahun namun masih tidak dikurniakan cahaya mata ttp perempuan yg dirogol menjadi kebiasaan utk kita mendengar dia mngandung. Ini menunjukkan murka Allah telah pun ditunjukkan sedikit demi sedikit cuma bergantung kepada seseorg individu itu utk menyedarinya atau tidak.

Alhamdulillah..

Setinggi-tinggi kesyukuran diucapkan kehadrat illahi kerana masih dikurniakan diri ini kesempatan utk menulis didlm blog usrah medik trg ini buat pertama kalinya.Terasa kerdil diri berada dalam kalangan sahabat2 dn tuan2 guru yg lebih mempunyai ilmu dn luas pandangan dari diri ini.Namun jika ada kekurangan dalam penulisan ini,diharapkan mndapat kemaafan dari sahabat2 yg membaca penulisan saya ini..jika terdapat pandangan yg salah harap2 boleh ditegur..

sekian..

posted by;

alhaqir ilallah

3 comments:

Insan Dhaif said...

Salam,
pergh...memang hebat Dr Najmi,
malu saya ke adik2 medic ni..
nampak kemas bawah tarbiyah al-aman...
mengalahkan ustaz2..
berjaya..

Shahibul Afzan Wahab said...

Mungkin inilah hikmahnya Allah menciptakan virus Treponema pallidum penyebab Syphilis, neisseria gonorrheae penyebab Gonorrhea dan HIV penyebab AIDS, yg semuanya disebarkan melalui seks bebas...agar manusia takut utk melakukan zina.

Terima kasih atas tulisan ini...

Aina said...

Assalamualaikum. Mohon copy ya ?

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).