Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Tuesday, July 6, 2010

Hikmah disebalik rotan



Adakah anda menggunakan rotan untuk mengajar anak anda? Jika perlu, saya akan menggunakan alat didikan tersebut. Ketahuilah, sesungguhnya Rasulullah SAW telah berpesan supaya setiap ibubapa perlu mengajar anak-anak sembahyang semasa umur mereka 7 tahun. Sekiranya anak-anak tidak mahu sembahyang pada umur 10 tahun, Rasulullah SAW mengajar supaya pukul mereka dengan rotan dengan cara-cara yang yang telah ditetapkan dalam Islam.


Dalam ilmu Physiology(Fisiologi), kanak-kanak begitu mudah dalam mempelajari sesuatu. Jika ibubapa memukul( merotan) anak-anak, akan berlakunya learning process dalam otak mereka. Merotan atau dalam Physiologynya dikenali sebagai noxious stimulus (rangsangan sakit), akan mempercepatkan firing level urat saraf dalam otak untuk mudah belajar & memahami sesuatu perkara.





Subhanallah...Rasulullah SAW berpesan pada 1400 tahun yang lalu. Tetapi, para saintis baru menemuinya pada 20-30 tahun baru-baru ini. Hebatnya Islam. Maka banggalah anda menjadi umat Nabi Muhammad SAW. Satu-satunya agama yang mulia disisi ALLAH SWT. Wallahualam...



Tambahan: Untuk pemahaman istilah secara lebih mendalam, boleh rujuk kepada pelajar perubatan. :)

4 comments:

Shahibul Afzan Wahab said...

assalamualaikum,jazakumullah atas info ini..

cerita pasal rotan, nak kongsi sikit info ttg hikmah sebat 100 rotan bagi penzina yg belum kahwin, di mana dgn cara rotan ni sebenarnya boleh merangsang penghasilan sel2 T4 yg baru dan elakkan sum2 tulang daripada fibrosis.so, penzina masih ada peluang utk sembuh jika mereka dapat HIV virus semasa berzina...

bagi yg masih ragu2 dengan hukum hudud,sains sudah membuktikan bahawa ia sebenarnya utk kebaikan manusia itu sendiri dan bukan menzalimi...bahkan jika mereka tolak, mereka yg telah menzalimi diri sendiri...

amgad's student said...

waalaikumussalam. Syukran atas perkongsian. :)

Anonymous said...

rse cam penoh bace jer ni malek.. haha.. molek ah tu, aku malah gok nok tulih skema2.. se g, aku dok igt tek email n password g mail aku, adeih...

-zuket-

Anuar said...

salam..Mohon Share..

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).