Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Sunday, July 11, 2010

Nikmat '600 kali ganda'


Bismillahirrahmanirrahim
...

Di dalam tubuh manusia, terdapat pelbagai sistem kompleks dan abstrak. Semua sistem tersebut penting dalam memastikan tubuh manusia menjalani proses kehidupan dengan sempurna tanpa sebarang masalah. Sistem pernafasan, sistem kardiovascular, sistem saraf, sistem peranakan dan beberapa lagi sistem lain. Dengan kesemua sistem inilah, manusia mampu melakukan segala tanggungjawab sebagai hamba yang hina kepada ALLAH swt dengan lancar.

Tapi perkara yang ingin difokuskan kali ini ialah sistem pencernaan ( digestive system ). Satu sistem yang berperanan dalam memproses segala makanan dan minuman yang masuk ke dalam tubuh manusia. Apabila diproses dan dicerna, sampailah masa untuk diserap. Bahagian yang berperanan dalam penyerapan ini adalah usus kecil( paling utama ).

Subhanallah...ALLAH swt Maha Teliti dalam mencipta makhlukNYA. Disini, makanan yang melalui usus kecil akan diserap semaksimumnya. Hal ini kerana usus kecil mempunyai permukaan yang luas untuk proses penyerapan ini sebanyak 600 KALI. Bagaimanakah usus kecil didalam tubuh manusia mampu mencapai pergandaan tersebut?




( sila rujuk gambar diatas)

Faktor 1
- permukaan dalam usus kecil terdapat lengkukan bulat ( circular fold ). Berbanding permukaan yang rata, lengkukan lebih membantu dalam penyerapan ini sebanyak 3 kali.

Faktor 2
-
pada lengkukan itu pula, terdapat villi yang menyerupai jari-jemari dan meningkatkan luas permukaan sebanyak 10 kali.

Faktor 3
-pada villi, terdapat pula sel di sekelilingnya yang dikenali sebagai microvilli. Sel ini menyumbang sebanyak 20 kali .

Jika dihitung semua sekali 3x10x20 jumlahnya 600 kali ganda. Nilai yang terlalu tinggi. Bukan itu sahaja,malah jika 50% usus kecil dibuang( tidak termasuk bahagian hujung ileum ), penyerapan masih lagi boleh berlaku dengan baik.


Oleh itu, bersyukurlah setinggi-tinggi syukur kepada ALLAH swt kerana telah menyediakan nikmat '600 kali ganda' ini tanpa disedari. Jadilah hamba yang sentiasa bersyukur. Sesungguhnya hakikat syukur itu tiada penghujungnya...alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah.

1 comments:

traininginstitute said...

This post is very simple to read and appreciate without leaving any details out. Great work!
cyber security training malaysia

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).