Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Sunday, June 20, 2010

Ohh...Palestinku

Bismillahirrahmannirrahim. Isu palestin...Satu isu yang besar dalam sejarah dunia umat Islam pada abad ini. Isu yang dikatakan masih belum ada penyelesaiannya sejak 1964 hingga kini. Saban hari, umat Islam tidak jemu disajikan dengan berita-berita tentang SAUDARA seislam di Palestin yang tersiar di dalam akhbar, televisyen mahupun internet. Angka korban meningkat dari hari ke hari atas kekejaman tentera-tentera Yahudi seolah-olah tiada titik noktahnya.Seluruh umat Islam di seluruh pelosok dunia cuba bangkit bagi menunjukkan kebencian terhadap perbuatan mereka.

Persoalannya, setakat manakah kesungguhan dalam diri umat Islam pada hari ini terhadap isu tersebut? Kadang-kadang selang beberapa hari setelah mendengar berita tentang Palestin, ada SEBAHAGIAN daripada umat Islam mula hilang sensitiviti dan tidak ambil cakna. Seolah-olah SAUDARA di Palestin sudah tiada apa-apa pertalian bagi mereka.

Jadi, mula saat ini umat Islam perlu cuba SEMAKSIMUM yang mungkin dalam menunjukkan kasih sayang kepada SAUDARA di Palestin. Banyak alternatif yang telah dilaksanakan. Ada sebahagiannya mampu membantu dengan hanya berdoa dan solat hajat. Ada juga sebahagian yang lain menggunakan kaedah mengutip sumbangan terhadap Palestin. Malah, ada yang menubuhkan group ANTI-ISRAEL di laman web seperti Facebook dan macam-macam lagi.

Tapi, apa yang ingin di fokuskan di sini ialah barangan boikot. Seharusnya setiap individu yang bergelar muslim perlu memandang serius terhadap perkara ini. Setiap muslim perlu ingat bahawa barangan boikot ini merupakan sumber kepada ekonomi musuh Islam. Jadi, amat dukacita sekiranya masih ada di kalangan umat Islam pada hari ini membeli barangan boikot.


Bukan apa, macammana sekiranya di akhirat kelak bayi-bayi yang terbunuh di Palestin mengadu kepada Allah SWT dengan mengatakan bahawa masih ada sebahagian daripada umat Islam membantu musuh-musuh Islam membunuh saudara mereka sendiri. Dengan apa? Dengan membeli barangan Yahudi yang akhirnya hasil tersebut akan di gunakan untuk menzalimi umat Islam itu sendiri. Kadang-kadang mereka mengetahui barangan yang dibeli itu barangan boikot. Wallahualam, samada mereka terlupa atau buat-buat lupa.


Jadi, wahai individu yang cinta akan SAUDARAnya...tolonglah mereka seberapa yang boleh. Tidak dengan hanya berdoa, malah sumbangan, boikot dan pelbagai alternatif lain perlulah di lakukan. Jika tidak mampu buat semua jangan tinggalkan semua. Penulisan ini tidak merujuk kepada mana-mana pihak. Sekadar peringatan bersama. Wallahualam.


Kepada Tuan Guruku Ust Fahmi, maaf di atas kemalasan yang menyelubungi diri ini dalam meng-update blog. Doalah supaya rajin macam Ust Fahmi juga. :)

0 comments:

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).