Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Sunday, December 27, 2009

Selamat Ulang Tahun Kelahiran ke-19, Pami!

Pihak usramedic ingin mengucapkan selamat panjang umur, selamat bagus amalan dan selamat murah rezeki kepada Doktor Mohd Fahami bin Ariffin aka Pami. Pada 27 Disember 2009, genaplah umur beliau 19 tahun. Tarikh lahir beliau ialah pada 27 Disember 1990. Semoga pertambahan usia diiringi dengan bertambahnya ilmu dan amalan. Sempena Tahun Baru Hijrah ini, ayuh kita bermujahadah melawan nafsu untuk menjadi seorang muslim sejati. Kepada Dr. Pami, berazamlah untuk menjadi seorang doktor Muslim yg berdakwah kepada agama Allah. Anda insan istimewa kerana dipilih Allah ke Bumi Mesir. Manfaatkan peluang. Teruslah berazam hingga kejayaan berada di tangan anda. Kejayaan sebenar ialah meraih redha Allah.

Kepada Doktor Pami secara khasnya dan kepada semua secara amnya, hayatilah sebuah Sabda Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam,

' خَيْرُ النَاسِ مَنْ طَالَ عُمْرُهُ وَحَسُنَ عَمَلُهُ '

"Sebaik-baik manusia ialah yg panjang umurnya dan baik amalannya..." Hadith Riwayat Tirmizi.


Dari kiri, Pami, Zuket dan Marami bersama Syeikh Abdul Rahman dari Tanta yg menjadi imam jemputan untuk terawih di Terengganu.


Kebetulan tarikh ulang tahun kelahiran Pami yg ke-19 jatuh pada Hari Asyura Tahun 1431 Hijrah. Sempena Hari Asyura, ayuh kita sama-sama puasa sunat dengan niat puasa Asyura. Bahkan bagi Dr. Pami, di samping puasa Asyura beliau juga boleh berniat berpuasa sunat sebagai tanda kesyukuran dipanjangkan usia oleh Allah. Rasulullah Sollallahualaihiwasallam menyambut hari kelahirannya iaitu Hari Isnin dengan berpuasa sunat. Apabila ditanya mengapa Baginda berpuasa pada hari Isnin, maka Baginda menjawab hari itu ialah hari kelahiran Baginda.

Tadi, kami baru sahaja selesai berdiskusi tentang Hari Asyura dan membaca Hadith Musalsal Hari Asyura. Seramai 4 orang ahli usramedic hadir (Malek, Pami, Najmi, Hashim. Zuket pulang ke Malaysia), naqibnya dan disertai Dr. Anas, Dr. Hamzah dan Dr. Hafuza. Antara yg dibincangkan ialah hadith-hadith yg berkait dengan Hari Asyura. Perbincangan merujuk kepada Kitab Latoiful Maarif karangan Ibnu Rejab Al-Hanbali hafizahullah.

Kelebihan puasa Hari Asyura ialah sebagaimana sabda Baginda di dalam Sahih Muslim,

وصيام يوم عاشوراء إني أحتسب على الله أن يكفر السنة التى قبله

"Berpuasa pada Hari Asyura, aku memohon kepada Allah agar menghapuskan dosa tahun sebelumnya."

Para ulama berkata, dosa yg dihapuskan ialah dosa kecil. Manakala bagi dosa besar, perlu dihapuskan dengan taubat kepada Allah.

Jom puasa!

0 comments:

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).