Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Wednesday, March 25, 2009

Modal Dakwah

Bismillahirrahmanirrahim...

Dakwah sememangnya menjadi ranjau yang berbahaya bagi mereka yang berjalan di atasnya, namun hanya beberapa manusia sahaja yang berjaya bergerak dengan baik. Dulu sebahagian kita pernah membaca artikel tentang Cinta Enta dan Enti yang penuh dengan selaput yang mengotorkan fitrah yang indah itu, kini di tengah jalan dakwah yang agung ini mula ditumbuhi sarang kedurjanaan. Pertama kalinya inginku memohon maaf untuk bercakap tentang jalan dakwah ini kerana kutahu aku bukanlah daripada ahli jalan ini namun sekadar untuk menyampaikan rasa hati yang ingin diterjemahkan kepada bahasa tulisan mungkin di sana ada makna dan pedoman untuk kita semua.

Sememangnya manusia ini tidak akan terlepas dari hasutan syaitan dan pelbagai fitnah dunia yang akan menerjah, sebagaimana kata Habib Umar bin Hafidz ketika beliau datang ke Malaysia,

“Marilah bersama-sama kita tawajjuh kepada Allah Taala, di hadapan kita ada nafsu yang jahat daripada pelbagai fitnah dunia dan syaitan daripada kalangan jin dan manusia serta fitnah yang sentiasa menganggu kita serta anak-anak kita yang bakal menjadi fitnah tersebut, apabila kita bermohon kepada Allah pasti Dia akan membantu kita, apabila kita mengharap rahmatnya pasti Dia akan merahmati kita, apabila kita jujur kepadanya pasti Dia membantu kita..."'

Maka sesiapa sahaja yang bernama manusia tiada terlepas daripada gangguan syaitan yang durjana tidak kiralah mereka itu berjuang atau tidak dalam medan dakwah. Sekadar cebisan untuk mencoret sesuatu dari pengamatan hidup ini di kalangan para pejuang dakwah yang mulia. Mungkin aku tidak mampu untuk memulakan coretan ini dengan tulisan yang terbaik namunku datangkan ia dalam bentuk situasi agar mata yang melihat serta lidah yang membaca mampu menerangkan pada kelembutan hati yang sedia mendengar.

Pertama, setiap manusia pasti pernah melihat filem yang ditayangkan di skin TV mahupun di skrin laptop hatta mereka yang berjuang dalam medan dakwah itu sendiri akan pasti pernah menonton filem. Semua itu tidak menjadi kehairanan lagi buat kita namun yang menjadi kedurjanaan adalah mereka yang berjuang dalam medan dakwah ini berhibur dengan filem yang luar dari landasan syarak, hinggalah tersembur pada bibir mereka ini adalah ‘modal dakwah’. Namun apabila diperhatikan, mereka ini kurang dalam gerak kerja dakwah meskipun banyak menonton filem yang diharamkan dengan menghalalkannya atas nama dakwah. Maka berjayalah syaitan mengaburi mata kita memandang yang haram itu adalah haram, jadilah kita hanyut dalam ‘dunia halal’ rekaan sendiri.

Kedua, zaman yang senantiasa berubah ini telah memajukan masyarakat dengan teknologi yang tiada batasannya. Ingatlah, walaubagaimanapun dunia maju syaitan tidak akan pernah sesekali bodoh untuk menipu kita. Situasi yang kedua ini adalah jalan chating menggunakan YM dan yang sewaktu dengannya. Kalau dihitung sememangnya dalam jumlah kuantiti yang sedikit sahaja yang ‘jahil’ dalam dunia chating ini. Dalam situasi ini para da’ie mudah tersungkur, kerana kiranya pada kali pertama berchating dengan berlainan jantina hanya semata-mata untuk menjawab soalan yang diajukan mahupun modal dakwah ingin disampaikan, lama kelamaan berubah menjadi satu lorong 'percouplelan' di alam maya, maka bertepuk tangan dan bersorak gembiralah syaitan kerna berjaya mengelirukan manusia menggunakan ‘modal dakwah'. Lalu, teruslah si pendakwah terasa ianya halal sedang ia barang yang sudah jelas keharamannya.

Ketiga, mungkin situasi yang ketiga ini tidak ramai yang terlibat kerana situasi ini hanya terjadi kepada mereka yang ‘berjawatan’. Sememangnya mereka yang berjawatan ini akan ada penolongnya dari kalangan Hawa, maka syaitan tersenyum lebar kerana mudah untuknya mengukir corak yang hina pada lembaran kain yang mulia bertangankan manusia. Sememangnya mereka yang berjawatan ini akan sibuk berhubung antara satu sama lain untuk berbincang tentang tugas yang telah ditaklifkan ke atas mereka.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tidaklah dinamakan syaitan jika tidak menghasut mereka lalu ia membina bata penghalang daripada melihat apa yg tersirat di sebalik halal itu. Sedangkan apa yang dilakukan itu tertampal kemaksiatan padanya. Maka, menjadi kebiasaanlah antara mereka bercakap dengan suara yang manja antara satu sama lain, berhubung luar batasan kerja dan bertanyakan khabar yang tidak sepenting mana untuk diketahui. Bergolek sehinga menepuk lantailah syaitan bergembira kerna dengan ber’modalkan dakwah’ mampu membelokkan jalan yang lurus bagi mereka yang bergerak dalam medan dakwah ini.

Begitulah sebatinya syaitan dengan pekerjaannya dalam menyesatkan manusia agar lalai mentaati perintah Allah Taala. Jika diamati kisah penciptaan Nabi Adam a.s sehingga beliau dipindahkan ke bumi, di situ telah jelas tersuluh bahawa syaitan tidak akan melakukan perkara lain melainkan dua perkara ini sahaja iaitu: Melekakan Nabi Adam a.s supaya melakukan maksiat yang telah dilarang. Dan yang kedua, menyalahi perintah yang disuruh oleh Allah Taala. Kisah seumpama ini turut dirakam ketika peristiwa iblis enggan sujud hormat kepada Nabi Adam a.s walaupun itulah perintah Tuhan Yang Maha Pencipta.

Ingatlah, maksiat akan senantiasa wujud selagimana udara mampu membekalkan oksigen pada penghuni dunia namun ia hanya terletak antara zahir yang nyata dan zahir yang dibatinkan. Berjagalah! Kerna sumpah syaitan kepada Allah bahawa mereka tidak akan berputus asa dalam menyesatkan masyarakat manusia. Sememangnya kita mampu untuk membenci maksiat zahir yang nyata namun belum tentu kita mampu terlepas dari maksiat yang zahir tetapi dibatinkan oleh pandangan kita kerna bisikan syaitan telah menghijabkan kita daripada menyedari bahawa di dalam ibadat yang dilakukan itu terdapat cebisan maksiat yang dilakukan.

Bersihkanlah amalan ibadat yang mulia daripada tompokan najis maksiat yang terlalu busuk. Kita tidak mahu kepulangan kita nanti, tika membawa amalan kebaikan yang telah dilakukan ini untuk dipersembahkan pada Raja yang terAgung.... harapannya Allah Taala akan menerimanya sebagai amalan kebaikan tetapi ditolak mentah-mentah lagi kerna baunya yang terlalu busuk sehingga membawa kepada murka Allah Taala. Tanpa sempat untuk kita merayu, Malaikat Malik terus menghumbankan kita ke dalam gaung neraka yang telah lama menunggu saat untuk meratapi tubuh manusia yang derhaka. Kembalilah padaNya jika kesedaran itu menghampirimu... Renungilah ayat TuhanMu...
"Dan juga orang-orang Yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka segera ingat kepada Allah lalu memohon ampun akan dosa mereka - dan sememangnya tidak ada Yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan perbuatan keji Yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya)." Surah Aali 'Imran, ayat 135.
Begitulah juga sabda Baginda Nabi s.a.w dengan mafhumnya, setiap anak Adam itu pasti akan melakukan dosa namun sebaik-baik orang yg melakukan dosa ialah orang bertaubat kepada Allah Taala.

Ya Allah jika apa yang telah tertulis ini adalah satu kemaksiatan yang telah terbatin oleh bisikan Syaitan maka harapanku, Engkau bersihkanlah ia daripada noda kejahatan syaitan dan kumohon ampunan daripadaMu wahai Tuhan Yang Esa. Tiadalah yang mampu mengampuniku melainkan Engkau kerna Engkau adalah Tuhanku dan aku adalah hambaMu.

Wallahualam….


Oleh: Ibnu Azahar (Penulis Jemputan usramedic.blogspot.com)

1 comments:

al-aman said...

Ustaz Farezuan dah mula menulis pasal kapel... :)

Bersedia untuk entri2 seterusnya...

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).