Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Wednesday, March 11, 2009

Tipuan harta

Setelah sekian lama berehat dari menulis, tergerak untuk menyampaikan suatu yang terbuku selama mana telah tersimpan sehingga mendap di dasar hati ini, sememangnya jika lidah ini petah berkata lazimlah tulisan mudah untuk diatur, namun lidah yang ada ini terlalu kelu untuk berbicara soal kebaikan kerna selalu berada di alam “kederhakaan”…ampunilah daku wahai tuhan yang maha Pengampun. Sebenarnya otak ini telah kekeringan untuk menulis namun dipaksa jua untuk mengeluarkan mutiara didasar ini, dalam keterpaksaan itu kadang memeritkan diri kerna keterbiasaan telah kabur dari diri ini.

Pernahkah kita melihat perlakuan manusia yang terlalu gilakan dunia sehingga mampu melelapkan segala yang berharga semata mata untuk memenuhi habuan dunia yang hanya sementara ini. Mereka sanggup memutuskan persaudaraan demi kerana sebidang tanah, sanggup bermasam muka demi sesuap nasi,sehinggakan sanggup menganggkat senjata hanya semata mata perebutan seorang wanita yang dicintai. Sememang jika kita berada dalam situasi itu kita akan kabur dari melihat kebodohan perbuatan itu kerna, kerna Syaitan telah berjaya menutupi ruang untuk menyatakan itu adalah “perbuatan bodoh!”. Namun jika berada diluar situasi itu akan dapatilah betapa jeliknya perbuatan seperti itu.

Bagi mereka yang telah terjaga hati dari terasa cintakan barang dunia, mereka akan terasa pelik melihat perbalahan demi semata mengapai harta yang tidak kekal abadi ini. Sehinggakan mereka akan kehairanan apabila mendengar ucapan sebegini “ini harta aku! milik aku! ikut aku ah!!”. Mereka berbangga dengan adanya harta di sisi mereka sehinggakan telupa bahwa harta itu bukanlah penentu kebahagian hidup yang “hakiki”. Sedangkan jika kita fahami harta ini terbahagi kepada tiga jenis sahaja, iaitu :

Pertama adalah harta yang fana’ yang akan hancur seperti makanan yang kita makan akan sampai kedalam perut yang hanya memberi kekenyangan untuk seketika sahaja kemudian ia akan dikeluarkan dalam bentuk najis. Pada masa itu siapa lagi yang mampu berbangga sehingga menyatakan ini harta ku!!, maka sia sialah mereka yang tertipu.

Kedua ialah harta yang akan buruk, seperti kereta, baju dan sebagainya, harta ini kita mampu berbangga pada permulaannya sahaja tika harta ini di penghujung usia kita akan terasa malu bersamanya dan kekadang dia membebankan kita pula. Pada tika ini tiada seorang pun yang berbangga dengan harta sebegini, maka menangislah mereka yang telah tertipu.

Ketiga adalah harta yang diberikan kepada manusia yang berbentuk sedekah dan amal jariah demi mencapai redha Ilahi. Pada pandangan mata kasar ini ia menghukum bahwa harta itu telah pun bertukar tangan kepada manusia lain namun pandangan mata hati yang luhur kerna tuhan ia adalah harta yang kekal abadi bersama kita nanti di Akhirat kelak yang akan membantu kita untuk tidak bertemu dengan malaikat Malik. Maka bahagialah bagi mereka yang ikhlas beramal.

Begitulah harta, harta yang membahagiakan kita di negeri abadi adalah harta yang akan kekal bersama dan diterima di sisi Allah taala. Semua harta dunia tiadalah kekal melainkan hancur berkecai belaka tatkala berhentinya pusingan dunia mahupun berhentinya pernafasan pada jantung kita. Janganlah tunggu masa yang sesuai untuk kita berubah namun kita perlu berubah untuk menyesuai dengan masa kerna mati bukan ditangan kita

Dalam penulisan ini kadang ia datang dalam keluhuran hati yang menyatakan rasa, maka renungilah kata yang tersusun itu dan terkadang ia datang dari keterpaksaan otak untuk menyimpul kata-kata maka fahamilah sebaiknya…namun yang penting renungilah dan fahamilah kata-kata itu dan jangan melihat pada diri ini tetapi lihatlah pada isi yang telah tertulis.

Wallahualam..


Nukilan,

Ustaz Farezuan (http://insaf.blog.friendster.com/)

-Penulis jemputan-

1 comments:

al-aman said...

Tulisan ust farezuan memang menyentuh jiwa... teruskan menulis!

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).