Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Friday, November 6, 2009

Jerawat 2 !


Mungkin sahabat-sahabat pernah dengar bahawa menyentuh muka yang berjerawat boleh memberi kesan yang negatif dan memudaratkan kesihatan. Ada juga yang berkata ia mampu meningkatkan lagi populasi jerawat di muka. Bukan itu sahaja, malah sebarang jangkitan pada muka mampu memberi impak yang bahaya. Jadi, di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi sedikit 'input' yang telah saya perolehi semasa kuliah baru-baru ini berkenaan dengan muka.

Untuk pengetahuan sahabat sekalian, doktor-doktor telah menyimpulkan bahawa terdapat satu kawasan pada muka kita yang dikenali sebagai 'dangerous area of face', yang dianggap kawasan yang bahaya pada muka kita. Di sinilah kawasan yang boleh dikatakan induk bagi penyebaran jangkitan kuman ke dalam tengkorak manusia. Hal ini kerana terdapat beberapa saluran darah yang utama wujud di kawasan ini. Kawasan yang dimaksudkan ialah seperti gambar ini:

danger triangle of face

Semua kawasan dalam bentuk segi tiga ini dianggap bahaya kerana saluran darah yang terdapat di bawah permukaan muka bersambung dengan cavernous sinus (satu tempat pengumpulan darah dalam rongga tengkorak). Tambahan pula, di dalam 'cavernous sinus' ini terdapat beberapa saraf yang penting. Jika jangkitan berlaku pada muka, ia mampu menyebarkan jangkitan ini yang berada di muka hingga ke dalam tengkorak, iaitu pada 'cavernous sinus'. Jangkitan ini mampu menjangkiti saraf-saraf yang terdapat di dalam 'cavernous sinus' ini.

Ada di antara saraf-saraf ini yang mengawal pergerakan motor bagi otot-otot di muka. Jadi, sekiranya seseorang itu menghidapi jangkitan pada muka lalu menjangkiti pula saraf ini, ia mampu menyebabkan otot-otot di muka lumpuh dan menyebabkan seseorang itu tidak mampu memberi sebarang ekspresi muka. Seolah-olah muka anda akan dianggap tiada perasaan.

Oleh itu, marilah kita mengambil langkah berjaga-jaga dalam penjagaan muka. Semoga tulisan saya yang tidak seberapa ini memberi sedikit info yang berguna kepada para pembaca dan diharapkan ilmu yang sedikit ini mampu melahirkan umat Islam yang sihat, insyaallah. Wallahua'lam...


Entri tentang jerawat, siri lepas : Jerawat !

Disediakan oleh,
Dr. Malek (amgad's student)

0 comments:

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).