Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Tuesday, April 20, 2010

Lahirnya Seorang Khalifah di Muka Bumi Allah (part 1)

Al-Quran berulang-ulang kali menyebut sesuatu yang menuntut para pembacanya untuk percaya. Adakalanya ia menceritakan tentang syurga, binatang dan tumbuhan dimana ia menjadi bukti kewujudan pencipta yang Agung. Pernahkah kita terfikir tentang bagaimana wujudnya manusia yang dianggap sebagai khalifah di muka bumi Allah. Ataupun adakah lahirnya kita semata-mata kerana percantuman air mani dari ayah dan ibu??

Kami telah menciptakan kamu,maka mengapa kamu tidak membenarkan (hari kebangkitan)Maka kamu perhatikan tentang (benih manusia )yang kamu pancarkan.Kami telah menentukan kematian masing-masing kamu dan kami tidak lemah.

[Al-Waqi'ah:57-59]

Keagungan penciptaan manusia berkali-kali disebut di dalam AL-Quran. Penceritaan yang dikisahkan di dalam ayat-ayat tersebut begitu halus dan terperinci, mustahil bagi seseorang yang hidup pada abad ke-7 untuk mempunyai pengetahuan tentangnya.Contoh-contohnya adalah seperti berikut:

  1. Manusia tidak dilahirkan daripada keseluruhan air mani tetapi hanyalah sebahagian yang amat kecil daripadanya(sperma)
  2. Lelakilah yang menentukan jantina bayi yg dilahirkan
  3. Embrio melekat di rahim ibu seperti lintah
  4. Pertumbuhan embrio berlaku di 3 kawasan gelap di dalam rahim ibu

Perkara-perkara yang diceritakan adalah jauh melangkaui tahap pengetahuan yang dipelajari oleh manusia pada zaman tersebut.

Fakta-fakta ini hanya mampu dibuktikan melalui teknologi yang diperolehi pada abad ke-20.

Sekarang mari kita mengkaji perkara-perkara ini satu-persatu:

SETITIK AIR MANI

Sperma melalui perjalanan di dalam badan ibu sampai mereka menjumpai ovum.Hanya seribu daripada 250 juta yang berjaya menjumpai ovum.Di akhir perjalanan yg hanya lima minit ini,ovum yg hanya sebesar separuh dari sebiji garam hanya membenarkan satu daripada seribu sperma untuk disenyawakan.

perkara ini berpatutan lah dengan apa yang dikatakan di dalam Al-Quran dimana hanya sebahagian yang amat kecil daripadanya.Ini juga dijelaskan lagi dalam Surah al-Qiyama

Apakah manusia mengira, dia akan dibiarkn begitu sahaja (tanpa pertanggungjawaban)?. Bukankah dia mulanya hanya setetes mani yg ditumpahkan (ke dalam rahim)[al-Qiyama:36-37]

Komponen-komponen Air Mani..

Cecair atau lebih dikenali sebagai air mani mengandungi sperma tidak merangkumi hanya sperma sahaja.Sebaliknya ia merangkumi percampuran pelbagai cecair yang lain.Air mani adalah percampuran cecair yang dihasilkan daripada beberapa organ persetubuhan lelaki seperti testis,salur prostat,seminal vesicles dan juga saluran air kencing lelaki.

Kajian yang lebih terperinci juga menunjukkan air mani lelaki mengandungi komponen-komponen lain seperti citric acid, prostaglandin, flavin, ascorbic acid, ergothioneine, cholesterol, phospholipids, fibrinolysin, zinc, phosphatase acid, phosphase, hyaluronidase and sperma.Cecair yang terkandung dalam air mani mempunyai banyak fungsi antara untuk memberi tenaga kepada sperma, mengneutralkan acid di dalam rahim perempuan dan juga untuk melicinkan pergerakan sperma.

Perkara ini telah di sebut di dalam al-Quran dan telah dibuktikan oleh sains pada masa kini:

Jantina Bagi Bayi Yang Baru lahir

Pada pandangan sesetengah golongan, jantina bayi ditentukan oleh sel ibu, malah ada juga yang menyatakan jantina ditentukan oleh kedua-dua sel ibu dan ayah.Tetapi di dalam Al-quran ada menyatakan samada lelaki atau perempuan bayi yang akan dilahirkan adalah bergantung kepada setitik air mani daripada ayah.

Kajian yang terperinci telah dilakukan bagi membuktikan apa yang dinyatakan didalam al-quran dan terbukti apa yang dinyatakan adalah benar .JAntina bayi ditentukan oleh sperma daripada ayah dan bukan telur daripada ibu.

Chromosomes adalah elemen utama bagi mentukan jantina seseorang.Badan manusia mempunyai 46 chromosomes dan 2 daripadanya dikenali sebagai "sex chromosomes" atau chromosomes jantina.Sex chromosomes akan berbeza dari lelaki dan perempuan,lelaki mempunyai chromosomes "XY" manakala perempuan "XX".Y chromosomes adalah untuk jantina lelaki manakala X adalah untuk perempuan.

Penentuan jantina bagi seorang bayi itu ditentukan daripada penggabungan 2 chromosomes ini.Perempuan mempunyai 2 sex chromosomes iaitu "XX",berbeza bagi lelaki yang mempunyai satu X dan satu Y.Jika X chromosomes daripada perempuan bercantum dengan X chromosomes daripada lelaki maka akan menghasilkan bayi perempuan.Tetapi jika bercantum dengan Y chromosomes dariapada lelaki maka akan menghasilkan bayi lelaki.

Dalam erti kata yang lain,jantina bagi bayi ditentukan oleh chromosomes yang datang dari lelaki bukan daripada perempuan.

Coretan penulis:

Pada masyarakat zaman sekarang ini,perempuan selalu dipersalahkan jika bayi yang dilahirkan adalah lelaki.Seperti mana yang kita ketahui,pada zaman jahiliah bayi perempuan dianggap membawa bala dan dibunuh dengan serta-merta malah ada yang ditanam hidup-hidup.

Menurut bukti diatas dapatlah kita sama renungkan, al-quran yang diturunkan pada zaman nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W telah menyatakan peristiwa ini tetapi kenyataan ilmu sains ini hanya dapat dibuktikan pada abad ke-20.

0 comments:

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).