Usrah Medik Terengganu

www.usramedic.blogspot.com

- Melahirkan individu yg beriman dan beriltizam serta mempunyai kefahaman yg sebenar - Meningkatkan kefahaman Islam, peka dengan isu semasa dunia Islam - Mendidik perasaan agar bertanggungjawab terhadap Allah dan RasulNya - Mendidik jiwa agar mempraktikkan akhlak Islam di dalam kehidupan seharian - Membina kemahiran bekerja dan keupayaan memimpin - Memperkukuhkan ukhuwwah dan memupuk kesepakatan serta kebersamaan dalam tindakan dan amalan.

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu

www.infokpt.com

Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu(KPT) telah ditubuhkan pada tahun 1964 dengan bermatlamatkan penyatuan dan kebajikan seluruh anak-anak Terengganu yang berada di Mesir.

KPT juga berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) dan Yayasan Terengganu (YT)

Persatuan Pelajar-pelajar Perubatan Mesir

www.perubatan.org (Bridging The Community)

PERUBATAN merupakan suatu persatuan yang bersifat non-partisan yang berdaftar di bawah Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah Mesir pada tahun 2002, menjadi platform untuk menyatukan dan mengumpul tenaga pelajar yang menuntut pengajian sains kesihatan di bumi Mesir ini dan kini PERUBATAN telah berjaya ditubuhkan dengan harapan misi penyatuan dan kerjasama di kalangan ahli dapat dicapai.

Wednesday, March 24, 2010

Mencontohi Tawadhu'nya Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam

Sabda Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam;
" Sesiapa yang tawadhu' akan diangkat kedudukannya oleh Allah Taala"

Islam menggalakkan kepada penganutnya supaya bersikap tawadhu' dan rendah diri serta menjauhi sifat sombong. Setiap kelebihan yang ada pada diri, hakikatnya adalah kurniaan Allah Taala. Setiap muslim diajar bahawa kemuliaan itu milik Allah Taala. Dia berkuasa memuliakan sesiapa yang dikehendakiNya dan menghinakan sesiapa yang dikehendakinya.

" Sifat sombong menunjukkan tersangat bodoh dan jahilnya orang yang sombong tersebut. Bagaimana sifat sombong mampu berada pada makhluk yang hanya dicipta dari mani yang hina dan kemudiaannya tidak lama selepasnya akan menjadi debu. Sekiranya terdapat padanya secebis kelebihan dan kebaikan, semua perkara itu hanyalah semata-mata kelebihan kurniaan Allah Taala." - Imam Haddad Rahimahullah -

Berkata ulama' salaf;

" Sesiapa yang merasakan seliparnya lebih baik dari selipar kawannya, dia adalah seorang yang sombong"

Sekiranya merasa bangga diri dengan selipar yang hanya diletakkan di kaki sudah dikira sombong, bagaimana dengan perkara yang lebih besar dari itu? Suasana hari ini, masyarakat berlumba-lumba untuk berbangga dengan kemewahan diri seumpama pakaiannya yang berjenama, telefon yang mahal dan canggih, kereta yang mampu memecut laju bahkan nombor pendaftaran kenderaan juga dijadikan sesuatu yang ingin dibanggakan. Begitulah jiwa manusia yang dididik dengan kemewahan dunia sehingga mereka hilang sifat qana'ah dalam diri. Sentiasa merasa tidak cukup dengan nikmat kurniaan Allah Taala jauh sekali untuk bersyukur dengan pelbagai nikmat kurniaan Ilahi kepada mereka.

Kemuliaan dan ketinggian martabat Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam tidak menjadikan Baginda Sollallahu'alaihiwasallam merasa sombong dengannya. Bahkan, Baginda Sollallahu'alaihiwasallam menunjukkan contoh teladan terbaik dengan menjadi seorang hamba yang paling tawadhu' dengan nikmat kurniaan Allah Taala.

Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam bersabda;

" Jangan kamu memujiku sebagaimana perbuatan orang Nasrani kepada Isa bin Maryam, sesungguhnya aku hanyalah hamba. Maka katakanlah; hamba Allah dan pesuruhnya"

Bermaksud: Jangan mengangkatku melebihi darjat kenabian dan kehambaan kepada Allah. Jangan meniru mereka yang mengangkat Nabi mereka sebagai Tuhan atau anak Tuhan.

Berkata Al-Imam Al-Busiri;

" Tinggalkan cara orang Nasrani memuji nabi mereka (mengangkat sebagai Tuhan),
Kemudiannya, katakanlah dan letakkanlah pada Muhammad dengan pujian sesuka hatimu,

Nisbahkanlah pada dirinya apa yang kamu ingini dari kemuliaan,
Nisbahkanlah pada kedudukannya apa yang kamu ingini dari keagungan,

Kerana sesungguhnya kelebihan Rasulullah itu tiada hadnya,
sehinggakan ketinggian itu tidak mampu diucapkan oleh lidah

Sehabis-habis ilmu yang ada pada mereka tentang dirinya hanyalah mampu mengatakan,
Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam merupakan semulia-mulia makhluk ciptaan Allah"


Kebiasaan sahabat, apabila melihat Rasulullah Sollallahu'ahalaihiwasallam, mereka akan bangun berdiri. Tawadhu'nya Rasulullah Sollahu'alaihiwasallam, Baginda melarang para sahabatnya dari berbuat demikian. Namun begitu, sahabat tidak mampu untuk menahan diri mereka. Suatu hari, apabila melihat keagungan pada Baginda Sollahu'alaihiwasallam, mereka bangun sebagai tanda penghormatan kepada Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Lalu Rasulullah bertanya dengan tegas; tidakkah aku melarang kamu dari berbuat demikian? Para sahabat menjadi malu kepada Baginda Sollallahu'alaihiwasallam apabila ditanya sedemikian rupa. Mereka tidak mampu untuk membalas pertanyaan tersebut.

Tiba-tiba Sayyiduna Hassan bin Thabit menuju ke hadapan lalu berkata; aku akan menjawab persoalanmu itu wahai Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam. Sayyiduna Hassan bin Thabit pun menjawab dengan syairnya;

قيامي للعزيز عليّ فرض : وترك الفرض ما هو مستقيم

عجبت لمن له عقل وقلب : يرى هذا الجمال ولا يقوم

" Bangunnya aku kepada orang yang mulia adalah kewajipan,
meninggalkan kewajipan itu bukanlah satu sifat yang baik,

Aku merasa hairan kepada orang yang mempunyai akal dan hati,
apabila melihat kecantikan ini tetapi tidak bangun berdiri tanda penghormatan"

Lalu, Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam ketawa mendengar syair Sayyidina Hassan bin Thabit dan menerima apa yang diucapkan olehnya.

Begitulah sifat tawadhu pada Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam.

0 comments:

Post a Comment

Usrah Medic Terengganu is wearing Blue Weed by Blog Oh! Blog | To Blogger by Gre at Template-Godown | Entries (RSS) and Comments (RSS).